چربیهای خوب و بهبود مدیریت دیابت نوع 2

 نوع خاصی ازچربیهای موجود در بدن در برخی افراد می تواند برای مدیریت  دیابت  نوع 2 بکار گرفته شود.

 دانشمندان دانشگاه Monashودانشگاه استکلهم کشف کردند که چربی قهوه ای که نام دیگرش چربی خوب است بدن  را درهوای سرد، با سوزاندن کالری گرم نگه می دارد و قند اضافه را مصرف می کند و به همین  دلیل میتواند درمدیریت دیابت بکار گرفته شود.

 یافته های این تحقیق درمجله ی cell Biologyمنتشر گردید. این نتایج برای بیماران مبتلا به  دیابت  نوع 2 که بدن آنها  قادر به پاسخ مناسب به انسولین  نیست و به همین دلیل مقدار قندخون  آنها افزایش می یابد بسیار قابل توجه و پراهمیت می باشد.

محققان بر این باورند که اگر بتوان سلولهای چربی قهوه ای را فعال نمود می توان بدون نیاز به تزریقات چندگانه ی انسولین در روز، مقدار قند خون را کنترل کرد.

سرپرست این تیم  تحقیقاتی دکتر Masaaki satoازموسسه ی علوم دارویی موناش (MIPS)می گوید: داشتن اطلاعات بیشتر درباره ی چگونگی عملکرد چربی قهوه ای دارای اهمیت  حیاتی است، کشف وجود چربی قهوه ای درافراد بالغ به چندین سال پیش برمی گردد و همکنون دانشمندان درسراسر دنیا  درتلاشند  که بدانند  چرا برخی افراد بالغ  دارای  این نوع چربی هستند  و برخی دیگر فاقد اینگونه  چربی می باشند.

 دکتر satoمی گوید: درتئوری اگر بتوانیم راهی برای تحریک فعالیت چربیهای قهوه ای  بیابیم می توانیم  از آن نه تنها درمدیریت چاقی بلکه در مدیریت دیابت نوع 2 استفاده  کنیم. یافته های ما در مراحل بسیار ابتدایی هستند اما این  واقعیت را بازگو می کنند  که در واقعیت  پتاسیل یافتن راهی برای مدیریت  این بیماریها  ازطریق استفاده از چربیهای قهوه ای وجود دارد.

قبل از این تصور  می شد چربیهای قهوه ای تنها درنوزادان وحیوانات  یافت می شود اما اسکن PET  از بیماران بالغ در سال 2007 وجود آنها را به اثبات رساند. این نوع چربیها در ناحیه ی پشت و بالای ستون فقرات و شانه ها  وجود دارد، احتمال وجود  چربی قهوه ای  در افراد جوانتر نسبت به افراد دارای  اضافه  وزن یا چاق بیشتر است. مشخص شده است  که چربی قهوه ای درهوای سرد  افزایش  و درهوای گرم کاهش می یابد.

 این تیم تحقیقاتی با مشاهده ی سلولها دریافتند که به دنبال استفاده از دارویی که وضعیت  هوای سرد را برای بدن تقلید  می کند، چربی قهوه ای مقادیر زیادی از پروتئینی  را تولید می کنند که سبب انتقال گلوکز بدرون سلول می  شود ومهمتر اینکه  ورود گلوکز به داخل سلولها  از مسیری مستقل  از انتقال دهنده ی مرتبط با انسولین صورت می گیرد. آنالیزهای بیشتر نشان می دهد  تولید انتقال دهنده های  گلوکز توسط سلولهای چربی قهوه ای  ده بار  بیش از انسولین است.

دکتر Hutchinsonیکی دیگر ازنویسندگان مقاله  می گوید: آنچه هنوز مشخص نیست این است که چرا برخی از افراد دارای این نوع چربی هستند و در برخی  دیگر این  نوع از چربیها وجود ندارد.

او می افزاید: ما دریافتیم که جذب گلوکز اضافه ی خون توسط  چربیهای قهوه ای بسیار موثرتر از سایر  مکانیزیم های  بدن انجام می شود. متاسفانه  اگر شما  به دیابت  مبتلا هستید  به احتمال زیاد مقدار این نوع  از چربیها در بدنتان  بسیار کم است. اگر بتوانیم  علت عدم  وجود چربی قهوه ای  در برخی افراد را کشف  کنیم می توانیم  راههایی  برای تحریک رشد این نوع از سلولهای چربی بیابیم.

 این تحقیق می تواند درنهایت منجر به  تولید  دارویی جدید برای درمان دیابت نوع  2 شود که جایگزین تزریق  روزانه ی انسولین گردد.

 فازبعدی این تحقیق بررسی تأثیر چاقی ودیابت  بر تنظیم  گلوکز توسط بافت چربی قهوه ای است .

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/285987.php